#HRNOTES 23
Evropská unie zavádí nová pravidla pro transparentnost odměňování
Evropská unie schválila již v roce 2023 směrnici o transparentním odměňování, která má posílit rovnost v odměňování žen a mužů. Členské státy musí její ustanovení implementovat do 7. června 2026. Už od neděle (1.6.) začala v Česku platit první povinnost vyplývající z této směrnice, a to zákaz mlčenlivosti o mzdách, který přináší aktuální flexinovela zákoníku práce.
Jaké jsou další změny, na které by se zaměstnavatelé měli začít připravovat v souvislosti se směrnicí?
- Povinnosti při náboru
Zaměstnavatelé budou nově povinni sdělit uchazečům o zaměstnání výši mzdy nebo její rozpětí již při náboru. Zároveň jim bude zakázáno ptát se na předchozí výdělky uchazeče.
- Právo na informace
Zaměstnanci získají právo na informace o své mzdě i o průměrných mzdách na srovnatelných pozicích – zaměstnavatel jim je bude muset poskytnout do dvou měsíců od žádosti.
- Zveřejňování rozdílů v odměňování
Podniky s více než 100 zaměstnanci budou muset pravidelně zveřejňovat údaje o rozdílech v odměňování mezi pohlavími. Pokud rozdíl překročí 5 % a nebude objektivně zdůvodněn, vznikne jim povinnost provést společné posouzení systému odměňování.
- Přesun důkazního břemene
V soudních sporech o diskriminaci bude na zaměstnavateli, aby prokázal, že k diskriminaci nedošlo. Členské státy zároveň musí zavést účinné sankce a umožnit přiznání náhrady škody.
Tyto další změny zatím nemají konkrétní implementaci do českého práva, a není jisté, zda se tak stane včas. Veškeré úpravy pro vás v této oblasti budeme samozřejmě nadále sledovat.

