#HRNOTES 39
Minimální mzda se pro rok 2026 zvýší!
Ministerstvo financí vydalo predikci průměrné mzdy pro rok 2026, ta by se podle něj měla zvýšit na 51.650 Kč.
Vzhledem k tomu, že zákoník práce od roku 2024 zakotvuje valorizační mechanismus, podle něhož má minimální mzda činit v roce 2026 43,4 % průměrné mzdy, stanovilo Ministerstvo práce a sociálních věcí pro příští rok minimální mzdu na 22.400 Kč měsíčně (tj. 134,40 Kč za hodinu). Podíl minimální mzdy na průměrné by měl navíc dle zákoníku práce nadále růst. V roce 2029 má dosáhnout 47 %.
Navýšení se projeví i v příplatcích, které jsou od minimální mzdy odvozeny. Například příplatek za práci v noci nebo ve ztíženém prostředí bude činit 5–15 % minimální mzdy, tedy přibližně 1 120 až 3 360 Kč měsíčně.
Současně se zvýší také minimální výše pojistného na zdravotní pojištění na 3.024 Kč měsíčně.
Růst minimální mzdy se navíc odrazí i v nejnižších úrovních zaručených platů pro zaměstnance ve veřejných službách, správě a pro státní zaměstnance.

