#HRNOTES 40
Od října se mění životní minimum. Co to znamená pro zaměstnance a zaměstnavatele?
Od 1. října 2026 se mění částky životního minima. Nově činí 5 500 Kč pro jednotlivce, 5 000 Kč pro první osobu v domácnosti a 3 750 Kč pro druhou a další dospělou osobu v domácnosti. Částky pro nezaopatřené děti ani existenční minimum se nemění. Existenční minimum tak nadále činí 3 130 Kč.
Změna se promítne především do oblasti sociálních dávek. Životní minimum je jedním z parametrů nové dávky státní sociální pomoci („superdávky“), a ovlivňuje tak posouzení nároku i výši některých jejích složek.
Pro zaměstnavatele je důležitý také vztah ke srážkám ze mzdy. Životní minimum vstupuje do výpočtu nezabavitelné částky při exekuci a insolvenci. V roce 2026 činí nezabavitelná částka na samotného dlužníka 14 102 Kč a hranice, nad kterou se zbytek čisté mzdy sráží bez omezení, činí 31 521 Kč.
Říjnová změna životního minima však výši srážek v roce 2026 ještě neovlivní. Pro celý kalendářní rok se totiž při jejich výpočtu vychází z hodnot rozhodných k 1. lednu.
Pro zaměstnavatele tak nyní změna neznamená nutnost okamžitě přepočítávat probíhající srážky. Nové částky však bude třeba zohlednit při nastavení mzdové agendy pro rok 2027.

