KORONAVIRUS UPDATE
Vážení klienti,
níže Vám posíláme aktualizovaný přehled opaření, které vláda přijala v souvislosti s šířením koronaviru.
Vláda rozhodla o prodloužení omezení pohybu na veřejnosti až do 1. 4. 2020. Stejně tak byla prodloužena veškerá další mimořádná opatření.
PENDLEŘI
S účinností od 26. 3. 2020 (00:00 hod) se nově pendleři rozdělují na 2 skupiny podle místa překračování hranice:
- Pendleří překračující hranice mezi ČR a Slovenskem / Polskem (i pendleři jezdící z těchto zemí pracovat do ČR)
pro tuto skupinu platí stejná pravidla jako doposud
tato pravidla jsou:
- pravidelné překračování vnitřních hranic (alespoň 3x týdne v jednom směru)
- místo výkonu práce musí být do 100 km od státní hranice
- pendler musí mít u sebe potvrzení od zaměstnavatele a knížku tzv. přeshraničního pracovníka
Při překročení hranic z České republiky do Polska zavedlo Polsko pro období od 27. 3. 2020 do 11. 4. 2020 povinnou karanténu. Toto opatření by mělo dle dostupných informací dopadat i na polské zaměstnance pracující v ČR. Povinnou karanténu nařizuje po návratu z České republiky také Slovensko.
- Pendleři překračující hranice mezi ČR Německem / Rakouskem
nová pravidla
rozlišuje se:
- osoby pendlující z území ČR (tj. s bydlištěm v ČR a místem výkonu práce v zahraničí)
- osoby pendlující na území ČR (tj. s bydlištěm v zahraničí a místem výkonu práce v ČR)
Pro obě skupiny platí:
- musí pendlovat pouze v turnusech (každý turnus o délce nejméně 21 kalendářních dní – neplatí podmínka četnosti překračování)
- nemusí splňovat 100 km vzdálenosti od státní hranice – pokud však jedou dále než 100 km, mohou k této cestě využít pouze hlavní hraniční přechody s režimem 24/7
- nemusí mít knížku přeshraničního pracovníka – tuto povede policie v elektronické podobě, ale stále musí mít potvrzení o pendlování od zaměstnavatele
Pro Čechy vyjíždějící z území ČR dále platí:
- mezi turnusy musí absolvovat nařízenou karanténu v délce 14 dnů
- karanténa nařízená lékařem, při novém turnusu předložit potvrzení PČR
Pro cizince dojíždějící na území ČR dále platí:
- po ukončení nejméně 21denního cyklu – 14 denní pauza před novým 21 denním cyklem
- neplatí karanténa – nelze nařídit v Německu / Rakousku – ale musí absolvovat 14 denní pauzu mimo ČR
Porušením délky turnusu (21 kalendářních dní) se ztrácí postavení pendlera.
Mezinárodní (nákladní) doprava je zcela samostatnou výjimkou – zejména řidiči kamionů nejsou pendlery
- platí pro ně povinnost mít potvrzení pro pracovníky mezinárodní dopravy
- režimová omezení jako pro ostatní osoby na území ČR
OŠETŘOVNÉ
Parlament schválil změny ošetřovného, a to tak že:
- ošetřovné se bude poskytovat po celou dobu trvání mimořádných opatření / krizových opatření v souvislosti s koronavirem, kdy budou uzavřené školy a další dětská zařízení (tedy i po vyčerpání řádné podpůrčí doby)
- ošetřovné bude vypláceno všem zaměstnancům, kteří zůstanou doma s dětmi mladšími 13 let;
- dva pečující se budou moci v péči o dítě podle potřeby střídat
- nárok na ošetřovné vznikne i v případě, že o uzavření školského zařízení z důvodu epidemie rozhodne sám zřizovatel
- po podepsání prezidentem republiky se bude ošetřovné vyplácet zpětně k datu přijetí mimořádných opatření
- ošetřovné stále činí 60 % redukovaného denního vyměřovacího základu
Podpis prezidenta republiky k tomuto zákonu očekáváme v nejbližších dnech.
PROGRAM NA OCHRANU ZAMĚSTNANOSTI – ANTIVIRUS
- Vláda schválila usnesením další části programu na ochranu zaměstnanosti – Antivirus.
- Příspěvek bude poskytován Úřadem práce ČR.
- Metodika k poskytování příspěvků, která upraví účinnost programu, proces podávání žádostí, rozhodování o nich a výplatu kompenzací, by měla být vyhotovena do konce tohoto týdne.
- V současné chvíli zahrnuje program Antivirus tato opatření:

V případě, že budete mít jakékoliv další otázky, samozřejmě je pro Vás rádi zodpovíme.

