AKTUALITA

12/12/2025

#HRNOTES 50

NS: „pracoviště“ není jen kancelář a odmítnutí převzetí doručení neblokuje

Rada města odvolala z vedoucího pracovního místa ředitele příspěvkové organizace – divadla a odvolání mu předala ještě přímo na jednání v kanceláři tajemníka. V návaznosti na odvolání řediteli samotné divadlo nabídlo pracovní pozici vedoucího pracovníka oddělení, tu však zaměstnanec odmítl, a tak s ním byl pracovní poměr ukončen výpovědí pro nadbytečnost podle § 52 písm. c) zákoníku práce. Ředitel se bránil žalobou, v níž tvrdil, že odvolání ani výpověď mu nebyly řádně doručeny – jednak proto, že odmítl potvrdit jejich převzetí, dokud si listiny nebude moci v klidu prostudovat a ponechat jejich vyhotovení, jednak proto, že odvolání nebylo doručeno „na pracovišti“, nýbrž v kanceláři tajemníka zřizovatele. Současně namítal, že zhruba čtyřicetiminutová lhůta k rozmyšlení ohledně nabídky nové pozice byla nepřiměřená. Celý spor se dostal až k Nejvyššímu soud, který však všechny námitky odmítl.

NS dovodil, že „pracovištěm“ není jen konkrétní kancelář, kde zaměstnanec běžně sedí, ale obecně každé místo, kde zaměstnavatel (u příspěvkové organizace i zřizovatel) vykonává činnost a kde zaměstnanci plní pracovní úkoly. U ředitele příspěvkové organizace tak může být pracovištěm i sídlo zřizovatele, kde se účastní jednání rady a projednává rozpočet či majetkové otázky. Stejně tak soud potvrdil, že zaměstnanec si nemůže vymínit, že potvrdí převzetí až po detailním prostudování listiny; odmítne-li převzít písemnost, nastávají účinky doručení okamžikem odmítnutí.

K druhé námitce, tedy délce lhůty na přijetí nabídky nové pozice, soud uvedl, že je zejména významné, jaké informace o podmínkách výkonu jiné nabízené práce již zaměstnanec má a jaké další poznatky v tomto směru během lhůty na rozmyšlenou může získat. Pokud zaměstnanec je seznámen s pozicí ze svého předchozího působení a nemůže se tak již nic více dozvědět, pak postačí lhůta krátká.

Význam rozsudku je tak dvojí. Zaprvé, judikatura jasně uvádí, že pojmem pracoviště není myšleno pouze místo kde zaměstnanec pracuje, ale i další místa, na kterých se zaměstnanec během výkonu své práce pohybuje nebo může pohybovat. Zadruhé, soud znovu potvrdil, že zaměstnanec nemůže doručování blokovat tím, že odmítne převzetí listiny, dokud si ji v klidu nepřečte. V kombinaci s novelou zákoníku práce, která dává zaměstnavatelům možnost využít širší paletu doručovacích kanálů již od počátku, je hlavním praktickým poselstvím nutnost mít doručovací proces dobře zdokumentovaný. A pokud jde o oněch čtyřicet minut na rozmyšlenou, rozsudek ukazuje, že přiměřenost lhůty se posuzuje podle toho, zda může zaměstnanci přinést skutečný informační přínos. U zkušeného zaměstnance, který popis pracovní pozice dobře zná, tak může být lhůta i poměrně krátká.

 

Právní služby v CZ, SK i v zahraničí

Kontakt

FORLEX s.r.o., advokátní kancelář

info@forlex.cz
+420 596 110 300

Ostrava

FORLEX s.r.o., advokátní kancelář
28. října 3159/29, 702 00 Ostrava

Brno

FORLEX s.r.o., advokátní kancelář
Jana Babáka 2733/11, Královo Pole, 612 00 Brno

Fakturační údaje

IČO: 04275705, DIČ: CZ 04275705
ČSOB
č. účtu CZK – 321695472/0300
č. účtu EUR – 333568649/0300

Zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Ostravě, oddíl C, vložka 63028.

Informace pro spotřebitele

Česká advokátní komora byla dne 5. 2. 2016 pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR mimosoudním řešením spotřebitelských sporů pro oblast sporů mezi advokátem a spotřebitelem ze Smluv o poskytování právních služeb (na základě zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů). Internetová stránka tohoto pověřeného subjektu je www.cak.cz.